Historie Klubáku
První ročník v roce 1928
Klubový závod KVT se poprvé uskutečnil na trati Libřice (Davle) – Praha v září 1928 za účasti 22 lodí. Nejlepší čas dosáhla posádka C2 Skalický – Eckert 1,40.22, který překonala v roce 1930 C2 Batujšak – Teklý časem 1,32.00.
Od roku 1931 se jezdil klubák tradičně první neděli v říjnu (v sobotu se pracovalo) až do doby, kdy TJ Kotva v prvním říjnovém víkendu začala pořádat soutěž na Hamerském potoce.
V roce 1931 poprvé dosáhla F2 (skládací deblkajak) Votruba – Koblic lepšího času než C2 a to 1,20.23, který v dalším roce zlepšila dvojice Kodat – Somer 1,18.24. To byl nejlepší čas na této trati, protože v roce 1933 byla dostavěna přehrada Vraný.
1934-1955
Od roku 1934 až do roku 1955 se jezdil klubák z Jarova, což bylo přesně 10 km. Časy měly nejlepší stále F2, zhruba kolem 30 minut a dominovaly zde až do války dvojice tehdejších čs. reprezentantů Kodat - Sommer, nebo Kodat – Huňáček. Počet lodí každoročně stoupal a pohyboval se okolo 40 do 60 lodí.
Od roku 1956
Od roku 1956 se zkrátila trať se startem na Zbraslavi (od mostu) a kategorie byly rozděleny na závodní a turistické. Od roku 1971 mimo klasického sjezdu přibyla soutěž v průjezdu branek před loděnicí.
Na starty Libeř, Jarov a Modřany závodníci jeli proti proudu kam až to šlo a zbytek koníčkovali.
Změna v roce 1974
V roce 1974 byl start klubáku přeložen na Berounku pod Radotín a závod získal charakter VTZJ s projížděním branek.
Zahájení stavby Modřanského jezu od roku 1979
Od postavení modřanského jezu se jezdil klubák na trati loděnice – Modřany a zpět. Není k dispozici přesný přehled o počtu lodí, ale pravděpodobně největší účast byla v roce 1984. Tehdy jelo 116 lodí s 203 závodníky.
Další varianta vznikla startem z Černošic a tzv. společenským splutím k Modřanskému jezu.
Tady se pak startuje měřený závod a každý si může zvolit, zda projede šlajsnou, nebo přenese.
Klubák je naší společnou událostí napříč oddíly
Klubák se jel každoročně a to i po povodni a stěhování v roce 1940. Za celou dobu se závod nekonal až v roce 2002. Důvodem nebyla jen povodní poničená loděnice a lodě, ale hlavně stále ještě kontaminovaná voda ve Vltavě.
V roce 2006 v rámci oslav 80. výročí TJ se jel závod s hromadným startem z loděnice k jezu a zpět. Čestným startérem byl pražský primátor.
V posledních ročnících se dostali členové OVT do menšiny. Konstatování a smíření se s tím, že to je dobou, neobstojí nejen proti historii této akce. Vždy to byla příležitost sejít se napříč oddíly i generacemi.
Není mnoho závodů, které by se mohly chlubit takovou tradicí. Patriotismus a hrdost na členství v TJ Kotva je zcela na místě. A Klubák není záležitostí jen vodáckého oddílu, ale i všech oddílů ostatních.
Podkladem je text Jirky Brožka z r. 2003